debat anmeldelser STATUEKAMPE, KULTURARVSPRAKSISSER OG HISTORIESKRIVNING Verdensomspændende, antiracistiske protester udløst af drabet på Georg Floyd i maj 2020 har endnu engang sat offentlige monumenter til diskussion. Verden over er byrum fulde af monumenter for fortidige begivenheder og personer. De udtrykker forskellige historier, som vi nu aktuelt strides om. Statuekampe indgår i den offentlige debat om kulturarv og historieskrivning. At forholde sig til statuer er blot at anvende en anden form end den, der bruges i tekster og billeder. I denne lille tekst vil jeg se nærmere på, hvordan statuer får nyt liv, når de bliver omdiskuterede. Jeg vil koncentrere mig om de statuer, der er kommet i fokus som følge af protesterne organiseret af den verdensomspændende bevægelse Black Lives Matter. Det drejer sig om statuer, der på den ene eller anden måde er forbundet med den europæiske kolonialisme. DEN GAMLE KONGE Men inden jeg kigger nærmere på den aktuelle statuedebat, vil jeg lige tage et smut forbi en statue, der fører en noget mere anonym tilværelse end dem, jeg vil tale om her. I min hjemby, Aarhus, står Danmarks indtil videre seneste rytterstatue. Det er en statue af Christian 10. Med sokkel er den syv meter høj og placeret på Bispetorv lige over for domkirken. Statuen, der er udført af kunstneren Helen Schou (1905-2006) over en tolvårig periode og � inansieret af byen, blev afsløret ved en større ceremoni i Aarhus den 26. september 1955, på den gamle konges fødselsdag, under overværelse af kongeparret, stats- og udenrigsminister H.C. Hansen, byens borgmester Svend Unmack Larsen, kunstneren og en lang række dignitarer. Mindst 25.000 mennesker var mødt op til afsløringen. Borgmesteren