kontekst billede DEN REVOLUTIONÆRE FORTÆLLING OM MEXICO  ANNE MAGNUSSEN Bil ledet på forsiden a f TEMP er tegnet a f R ius (Eduardo del R ío, Mex ico 1934-2017) og pryder forsiden af en lille bog om den mexicanske revolution (1910-1920), som tegneren udgav i 1978. Tegningen og resten af bogen rettede en konkret og overordentlig stærk kritik af det mexicanske parti PRI (Partido Revolucionario Institucional), som under forskellige navne havde regeret i Mexico siden 1929. Partiet smykkede sig fra begyndelsen med revolutionens oprindelige idealer, som de bl.a. kom til udtryk i grundloven fra 1917: økonomisk og kulturel ua � hængighed (ikke mindst fra Europa og USA), fremskridt og demokrati samt social og etnisk lighed. I praksis repræsenterede partiet dog, hvis ikke før, så fra 1940’erne et autoritært regime, som lå langt fra grundlovens idealer. Rius’ kritik af partiet er ikke til at tage fejl af. På billedet ses partiets logo i det mexicanske � lags farver på et lille skilt, der hænger fra revolveren ved siden af udsagnet: ”Når noget er gjort i Mexico, er det velgjort”. Sammen med den selvdestruktive, underforståede PRI-revolvermand er det svært at forstå forsidetegningen som andet end en stærk kritik af PRI som inkompetent og meget lidt revolutionært. Det var der mange gode grunde til i 1970’erne, hvor det var blevet synligt for de � leste, også i udlandet, at PRI og dets præsidenter repræsenterede et stærkt undertrykkende og voldeligt regime. Det blev særlig klart i 1968, hvor manges øjne var på Mexico i anledning af de Olympiske Lege, da politi, militær og paramilitære grupper dræbte � lere end 300 demonstrerende studerende i en massakre på Plaza de Tlatelolco i Mexico City. Kritikken af PRI er åbenlys, men forsidebilledet interesserer mig særligt på grund af en mere abstrakt kritik af den revolutionære fortælling om Mexico,